Medborgarperspektiv på samhällsumaningar i Mali

Ett nytt program, undertecknat i augusti 2022, har upprättats mellan svenska ambassaden i Mali och Forum för Afrikastudier vid Uppsala universitet. Programmet kommer att genomföras i nära samarbete med maliska aktörer (universitet, medier, civilsamället) och svenska universitet.

Syftet är bedriva engaged forskning om medborgarperspektiv på samhällsutmaningar, organisera medborgardebatter med forskningsresultaten som grund och stärka forskningskapacitet i Mali.

Projektledare är Sten Hagberg, professor i kulturantropologi och föreståndare för Foum för Afrikastudier vid Uppsala universitet. Läs mer om programmet här.

Forskningslabbet LACEhade ett planeringsmöte för det nya programmet den 22 augusti på Humanistiska forskningsinstitutet (Institut des Sciences Humaines). LACET/Malis medlemmar (fr. v. t. h.): Bintou Koné, N'gna Traoré, Baba Coulibaly, Yaouaga Félix Koné, Sten Hagberg, Fatoumata Camara och Almamy Sylla.

Biståndschefen på svenska ambassaden i Mali, Richard Bomboma, och föreståndaren för Froum för Afrikastudier, skakar hand i samband med att programmet undertecknades den 12 augusti 2022.